SEI SONATE A DUE VIOLONCELLI E BASSO (Šest sonát pro dvě violoncella a bas / SIX SONATAS for Two Cellos and Bass) / Josef MYSLIVEČEK (1737 - 1781)
Kód položky: MK0019

Josef Mysliveček byl ve své době oceňován především jako operní skladatel (Bellerofonte, Olympiade, Nitteti, Ipermestra...). Jeho úspěchy a popularita byly celá sedmdesátá léta 18. století značné. Přátelství s Wolfgangem Amadeem Mozartem je pak dalším významným kamínkem v mozaice, která tvoří Myslivečkovu osobnost a kompoziční směřování.
Šest sonát pro dvě violoncella a bas (v naší nahrávce je basový part realizován kontrabasem a cembalem) je v Myslivečkově tvorbě ojedinělým souborem skladeb. Pokud je známo, autor běžně nekomponoval pro takovéto obsazení a jedná se zřejmě o příležitostné dílo na konkrétní objednávku. Skladatel napsal sice violoncellový koncert, v jeho komorní tvorbě je však kombinace dvou violoncell neobvyklá. Sonáty uložené v Českém muzeu hudby v Praze, kde je objevil a v život uvedl violoncellista Jan Širc, pocházejí z archivu hraběte Latoura na zámku Radenín. Jako přibližný rok vzniku je uveden letopočet 1780. Domníváme se však, že kompozice mohly vzniknout už v letech sedmdesátých. Jakoby se v těchto Myslivečkových sonátách projevily postupy barokní, rokokové i momenty předznamenávající klasicismus.
Šest sonát pro dvě violoncella a bas (v naší nahrávce je basový part realizován kontrabasem a cembalem) je v Myslivečkově tvorbě ojedinělým souborem skladeb. Pokud je známo, autor běžně nekomponoval pro takovéto obsazení a jedná se zřejmě o příležitostné dílo na konkrétní objednávku. Skladatel napsal sice violoncellový koncert, v jeho komorní tvorbě je však kombinace dvou violoncell neobvyklá. Sonáty uložené v Českém muzeu hudby v Praze, kde je objevil a v život uvedl violoncellista Jan Širc, pocházejí z archivu hraběte Latoura na zámku Radenín. Jako přibližný rok vzniku je uveden letopočet 1780. Domníváme se však, že kompozice mohly vzniknout už v letech sedmdesátých. Jakoby se v těchto Myslivečkových sonátách projevily postupy barokní, rokokové i momenty předznamenávající klasicismus.
Interpreti
Jan Širc - violoncello
Radomír Širc - violoncello
Václav Hoskovec - kontrabas
Robert Hugo - cembalo
Première recording
Celkový čas: 70:24
I. SONÁTA A dur | 11:59 | |||
[1] Andante | 5:09 | |||
[2] Allegro | 4:13 | přehrát... | ||
[3] Presto.. | 2:31 | |||
II. SONÁTA D dur | 12:21 | |||
[4] Allegretto | 5:17 | přehrát... | ||
[5] Andante | 3:48 | |||
[6] Presto assai | 3:08 | |||
III. SONÁTA G dur | 7:28 | |||
[7] Allegro | 2:39 | |||
[8] Andante | 2:41 | |||
[9] Presto | 2:04 | přehrát... | ||
IV. SONÁTA F dur | 12:39 | |||
[10] Allegretto | 6:17 | |||
[11] Andante | 3:25 | |||
[12] Allegro | 2:52 | |||
V. SONÁTA C dur | 9:24 | |||
[13] Andante | 2:18 | |||
[14] Allegro | 4:09 | |||
[15] Presto | 2:52 | |||
VI. SONÁTA B dur | 16:09 | |||
[16] Andante | 7:20 | přehrát... | ||
[17] Allegro | 4:08 | |||
[18] Tempo di minuetto | 4:35 |