Hudba University Karlovy I. – Evropská hudba 14. století / Music of Charles University – I. European Music of the 14th Century (1200 - 1400)
Kód položky: MK0003

Je zcela nesporné, že středověké university sehrávaly významnou úlohu v rozvíjení vzdělanosti a kultury v nejširším slova smyslu. Když si pak navíc uvědomíme, že základním stupněm universitního školení byla fakulta vyučující sedmeru svobodných umění, mezi něž patřila také musica, rádi bychom z toho rovnou vyvodili, že universita byla mocným činitelem a nejvyšší zárukou rozvoje hudebního umění.
Hudební nástroje byly rekonstruovány na základě ikonografických i písemných pramenů. Struny jsou střevové (harfa, fidula, rybebka, citola) nebo kovové (obdélníkový cimbál, cembalino). Smyčce jsou potaženy menším počtem žíní. Citola je trsána plektrem z ptačího pera. Klávesové nástroje (varhanní portativ, cembalino) jsou hrány jednou rukou. šalmajové nástroj (cornamusa, krumhorn používají dřevěné strojky. Užití nástrojů je zčásti závislá na odhadu jejich výskytu v okruhu pražské university. Tempo interpretovaných skladeb je na základě studia určeno naší představou o vzájemném vztahu pravidelné i nepravidelné metriky (tak důležité v hudbě vrcholného středověku) a snahou o napodobení reálných zvuků přírody i lidské činnosti (např. ptačí zpěv v 13, 14, 15, 16 nebo výkřiky trhovců ve 22).
Interpreti
Ars cameralis
umělecký vedoucí – Lukáš Matoušek
Zuzana Matoušková - mezzosoprán
historické nástroje
Milan Langer - varhanní pozitiv, cembalino, cimbál
Lukáš Matoušek – gotická harfa, zobcové flétny, cornamusa, křivý roh
Jiří Richter – fidula (4,6,9,12,13,15,22), rybebka, citola (5,10,18)
Oldřich Smola - fidula (5,17), citola (21)
Spoluúčinkuje
Marcin Bornus-Szczyciński - kontratenor
Authentic
Celkový čas: 61:41
[1] Tuba sacrae fidei – In arborios (Virgo sum) – motet (Philippe de Vitry) mezzosoprán, kontratenor, varhanní portativ | 1:54 | přehrát... | ||
[2] De ce que foul pense – ballade (Pierre de Molins) mezzosoprán, varhanní portativ, harfa | 3:03 | |||
[3] De ce fol penser rybebka, harfa | 2:33 | |||
[4] De toutes flours – ballade (Guillaume de Machaut) mezzosoprán, flétna, fidula, varhanní portativ | 4:25 | |||
[5] De tout flors citola, fidula | 3:51 | |||
[6] De fortune me doy pleindre – ballade (Guillaume de Machaut) kontratenor, varhanní cornamusa, fidula | 4:25 | |||
Jour a jour la vie – rondueau mezzosoprán, rybebka, harfa | 2:44 | |||
[8] Jour mour lanie cembalino, harfa | 1:00 | |||
[9] Pour vous reveoir douls amis – virelai (rekonstrukce z kontratenoru L. Matoušek) mezzosoprano, fiddle, crumhorn, portative | 1:41 | |||
[10] Esperanse que en mon cuer – rondeau cembalino, citola, harfa | 1:55 | |||
[11] Je languis d´amere mort – viroletus (Codex CS-Pu XI E 9) mezzosoprán, varhanní portativ | 2:09 | |||
[12] Je languis d´amere mort – virelai (Codex F-Pn fr.6771) mezzosoprán, cembalino, fidula, harfa | 1:55 | |||
[13] Or sus vous dormes trop – virelai mezzosoprán, flétna, fidula, varhanní portativ | 4:16 | |||
[14] Or sus vous dormes trop flétna, varhanní portativ | 2:58 | |||
[15] Par mainteas foys – virelai (Jean Vaillant) mezzosoprán, fidula, varhanní portativ, křivý roh | 2:25 | přehrát... | ||
[16] Der may mit lieber zal (Oswald von Wolkenstein) kontratenor, cimbál | 2:25 | přehrát... | ||
[17] A discort son desir et esperance – ballade mezzosoprán, fidula, křivý roh | 3:23 | |||
[18] Virginem mire pulcritudinis kontratenor, varhanní portativ, citola, harfa | 1:47 | |||
[19] Indescort varhanní portativ, křivý roh | 2:26 | |||
[20] Aquila altera (Creatura – Uccel di Dio) – madrigal (Jacopo da Bologna) mezzosoprán, flétna, varhanní portativ | 2:09 | |||
[21] Aquila altera cembalino, citola | 2:26 | |||
[22] Cacciando per gustar – caccia (Magister Zaccaria) kontratenor, mezzosoprán, fidula | 3:51 |