Pavel Josef VEJVANOVSKÝ, Rittler, Biber / Pavel Josef VEJVANOVSKÝ (1639 - 1693)
Kód položky: MK0028

Směs skladeb vybraných pro naši nahrávku neukazuje jejich krásu a funkci v rafinovaném systému barokní ceremonie, jakými byly liturgické obřady v kostele sv. Mořice v Kroměříži, či vyškovské bály. Drobné skladby, spojené ve formálně dokonalý celek tak, jak si ho vymohla jeho vlastní doba, poskytují zcela jiné prožitky z lesku i kontemplace zároveň, než učebnicový výběr.
Vejvanovský je často považován za skladatele světských skladeb; to je omyl. Byl především hudebníkem chrámovým a pro chrám také komponoval. Pěknou ukázkou jsou tři mariánské antifony, zpívané nejčastěji v konci nešpor: SALVE REGINA z r. 1666, třebaže jakoby "poslepované" z krátkých motivů, nezapře cit Vejvanovského pro líbeznou melodii.
Pravá velikost Vejvanovského tkví právě ve službě, v neuvěřitelné píli a pohotovosti, s níž zajišťoval hudební provoz kapely a vybudoval hudební archiv, dnes proslulou kroměřížskou sbírku.
Interpreti
Musica Florea
dirigent Marek Štryncl
ZPĚVÁCI
soprán: Anna Hlavenková (5,7,9)
mezzosoprán: Magdalena Kožená (5,7,9)
tenor: Martin Prokeš (5)
bas: Michael Pospíšil (3,5,9,14), Radim Vondráček (3)
ORCHESTR
zobcové flétny: Marek Špelina, Jan Kvapil, Alice Rychetníková (16-21)
klariny: Jaroslav Rouček (1,3,6,8,13,15-21), Karel Mňuk (1,3,8,15-21), Josef Zámečník, Pavel Čermák, František Svejkovský (1)
altový pozoun: Stanislav Penk (3,5,8,13)
tenorový pozoun: Pavel Čermák (3,5,6,8,13)
basový pozoun: Bohuslav Rattay (3,5,8,13)
housle: Dagmar Valentová-Prokešová (2,5,6,8,10-21), Simona Pešková (1,2,4,5,7,10-13,15-21), Jiřina Doubravská (1,2,7,8,10-12,14), Martin Jirka (4,10-12)
viola: Lýdie Cillerová (1,2,4,5,7,10-21)
viola da gamba: Petr Wagner (2,5,10-12,14,15)
violoncella: Pavel Řezáč (1,3,5,7-14,16-21), Marek Štryncl (2,4,6,10-12,15)
kontrabas: Jan Doskočil (1-3,5,7,8,10-21)
teorba: Přemysl Vacek (1-21)
cembalo: Iva Vedralová (1,2,4,6,10-12), Marek Štryncl (7,16-21)
varhanní pozitiv: Marek Štryncl (1,3,5,8,9,13,14)
tympány: Libuše Šperková (1,16-21)
HUDEBNÍ NÁSTROJE
zobcové flétny sopránové
Peter Kobliczek, 1995 (podle Ganassi)
Fridrich Huene, 1994 (podle Denner)
zobcové flétny altové
Peter Kobliczek, 1995 (podle Praetorius)
klariny
A. Egger, 1990 (podle J.L. Ehe 1726)
A. Egger, 1991 (podle J.L. Ehe 1726)
J. Netolický, 1993 (podle J.L. Ehe 1726)
M. Münkwitz, 1991
J. A. Bauer, 1790
pozouny
Vladimír Roškot, 1992 (podle vzoru ze 17. stol.)
housle
anonym, Čechy pol. 18.stol.
Georg Hops, 18.stol.
anonym, Německo 2. pol. 18.stol.
Rafael Kastel, 1766
viola
anonym, Německo 18.stol.
viola da gamba
Norman Myall, 1995 (podle Colichon 1691)
violoncella
Vladimír Skubenko, 1995 (podle Stradivari)
anonym, 18.stol.
kontrabas
Benjamin Patočka, ok. 1920
teorba
Jiří Čepelák, 1992 (podle Matteo Büchenberg, 1614)
cembalo
František Vyhnálek, 1993 (podle Eisenach, 1715)
varhanní pozitiv
Daniel Přib, 1993 (podle vzoru z 18.stol.)
tympány
anonym, Čechy 18.stol.
Ladění: a=415 Hz (středotón)
Authentic
Celkový čas: 62:42